Beste Broeders en Zusters

 

Morgen 19 maart vieren we het feest van Sint Jozef.  In het midden van de vastentijd wijst de liturgie ons op deze heilige als een voorbeeld om te volgen en een beschermer om aan te roepen.

Voor ons is Sint Jozef op de eerste plaats een voorbeeld van geloof.  Zoals Abraham leefde hij altijd volledig naar het Woord van de Goddelijke Voorzienigheid en geeft ons daardoor een aanmoedigend voorbeeld speciaal als we gevraagd worden om God op Zijn Woord te geloven.  Anders gezegd geloven in Zijn Woord zonder inzicht in zijn verdere bedoelingen hiermee. Wij worden ook opgeroepen zijn voorbeeld te volgen in zijn volledige gehoorzaamheid aan God, een eigenschap welke tot uiting komt door zijn zwijgen en verborgen leven van hard werken.  Hoe waardevol is de school van Nazareth voor de hedendaagse man, welke vaak, opgedrongen door de huidige maatschappelijke cultuur, uiterlijk voorkomen, succes, autonomie en een valse individualiteit nastreeft.   Hoe belangrijk is het echter om de waarden van eenvoud, gehoorzaamheid, respect en de liefde van Gods Wil te herontdekken

 

Sint Jozefs leven was geheel toegewijd aan zijn echtgenote Moeder Maria en Goddelijke zoon.  Voor de gelovige, werd hij daardoor een voorbeeld van hoe te leven en te dienen.  Sint Jozef kan gezien worden als de grootte leraar, speciaal voor hen die als taak hebben vader en voorbeeld te zijn binnen families, op scholen en in de kerk.  Mijn gedachte  gaat speciaal uit naar diegene die op deze aan Sint Jozef toegewijde dag hun vaderdag vieren.  Ik denk ook aan hen welke door God zijn aangesteld om in de kerk de taak van spiritueel leider op zich te nemen.  Sta mij toe hier  te noemen de negen bisschoppen welke ik morgen in de Sint Pieters basiliek mag wijden.  Ik vraag u voor hen en alle andere pastoors te bidden. Moge Sint Jozef, waarop zo vele Christenen hun vertrouwen stellen, u altijd leiden in de voetstappen van God’s familie, moge hij een speciale hulp zijn voor diegene die werkzaam zijn als geestelijke en spirituele vaders.  Moge Maria, Jozefs Maagdelijke Echtgenote en Moeder van de Verlosser, onze gebeden verhoren en onze voorspreekster zijn. 

 

(Paus Johannes Paulus II  tijdens het Angelus van 18 maart 2001.)

 

 

Vorige

 

Copyright © 2001 teleb